امروزه شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین بسترها برای بازاریابی و موفقیت در کسبوکارها هستند و این موفقیت از طریق افزایش تعامل مخاطبان با شبکههای اجتماعی رخ میدهد. بهعبارتی تنها راه موفقیت و کسب درآمد از شبکههای اجتماعی، همین بحث تعامل خواهد بود. البته فراموش نکنید که انجام اصولی این کار، کار هر کسی نیست و باید بهصورت کاملاً اصولی و با مشورت متخصص انجام شود. در ادامه به چکیده روشهایی که میتوانید از آنها جهت افزایش تعامل مخاطبتان استفاده کنید پرداخته خواهد شد.
محتوای جذاب و باکیفیت
در مرحله اول، محتوای شما باید جذاب و منحصربهفرد باشد. بهحدی که مخاطب را ترغیب به تعامل کند و مهمتر از همه، کیفیت بالایی داشته باشد. ابزارهای نوین انجام ادیت و ساخت محتوا میتوانند در این زمینه کمک زیادی به شما بکنند. تنوع ویدئوها و کیفیت بالای تصویربرداری آنها از دیگر نکات مهم است. از همهمهمتر فراموش نکنید که محتواهای شما باید تنوع بالایی داشته باشد و از انواع کلیپ، مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو و… در آنها استفاده کنید. علاوه بر اینکه تنوع محتوا موجب جذب مخاطب میشود، آموزشی و مفید بودن محتوا هم نکته مهمی در افزایش تعامل شبکههای اجتماعی است.
پرسش و پاسخ
قابلیتهای قرار دادن انواع نظرسنجی، استوری و… در شبکههای اجتماعی، درحقیقت بستری برای تعامل با مخاطب هستند. استفاده از این ابزارها بهصورت هفتگی، میتواند پیشنهاد مناسبی برای افزایش تعامل باشد. از روشهای پرطرفدارتر دیگر، برگزاری لایو برای پاسخگویی به مخاطبان است که موجب میشود مخاطبان، احساس بهتری نسبتبه تعامل با شما پیدا کنند.
استفاده از هشتگ ها
یکی ابزارهایی که محتوای شما را منظمتر کرده و سازماندهی میکند، هشتگگذاری است. شما میتوانید هشتگهای خاصی برای برند خود ایجاد کرده و با کاربر به اشتراک بگذارید. دقت کنید که پیش از هشتگگذاری باید بهترین هشتگهای مربوط به محتوای خود را پیدا کرده و در جهت بهبود مجموعه استفاده کنید.
برگزاری مسابقات و قرعه کشی ها
برگزاری مسابقات و قرعهکشیهای مختلف در شبکههای اجتماعی، طرفداران زیادی دارند. شما میتوانید با طراحی قوانین ساده و درنظرگرفتن جوایز، مخاطبان را با خود همراه کرده و تشویق به تعامل کنید. برای مسابقه بهتر است حتماً زمان محدود درنظر گرفته شود تا هیجان کار بیشتر باشد. همچنین تبلیغ گسترده برای مسابقه، میتواند مخاطبان بیشتر و درنتیجه تعامل بالاتر را برای شما بهدنبال داشته باشد.
محتوای ویدئویی
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که محتوای ویدئویی و تصویری دارای طرفداران بیشتری نسبتبه متن است. محتواهای ویدئویی در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارند همچنین برای تولید آنها، دست شما باز بوده و با تنوع بالایی اعماز طنز، آموزشی و… مواجه خواهید بود. استفاده از ویدئوهایی با طول متفاوت و مهمتر از آن، قرار دادن ویدئوهای زیرنویسدار تاثیر زیادی در تعاملات مخاطبان خواهد داشت.برای گرفتن ایده های بیشتر برای تولیدات ویدئویی میتوانید کانال های پرطرفدار یوتیوب را بررسی نمایید
پاسخگویی سریع
در شبکههای اجتماعی، صفحه یا کانالی دارای محبوبیت بالاتر است که به مخاطب خود پاسخگویی مناسب داشته باشد. وقتی پیامها و نظرات کاربر پاسخ داده شود، کاربر تصور مثبتی راجعبه محتوای شما پیدا میکند و حس شنیده شدن دارد. برای این کار میتوانید از رباتهای گوناگون کمک بگیرید یا اینکه زمانبندی معینی برای پاسخگویی فردی به سوالات و نظرات داشته باشید.
انتشار محتوای کاربر
اکثر کاربران از اینکه محتوایی تولید کنند و بستری برای انتشار آن در شبکههای اجتماعی بیابند، خوشحال خواهند شد. بنابراین فراهم کردن این بستر برای کاربر و تشویق آنها به تولید محتوا، آنها را بهشدت ترغیب به مشارکت و تعامل خواهد کرد. بهتر است برای این کار، هشتگ مخصوصی ایجاد کنید تا نظم و سازماندهی محتوای شما بیشتر شود و کاربران راحتتر شما را پیدا کنند.
داستان گویی
بهتر است محتوایی که تولید میکنید، حالت داستان داشته باشد تا مخاطب را بیشتر جذب کند. این ترفند موجب میشود که کاربر برای شنیدن ادامه داستان، شما را دنبال کرده و تعاملات زیادی انجام دهد. حتی اگر این داستانها واقعی باشند و در ارتباط با کار و مشتریان قبلی تعریف شوند، میتوانند بهنوعی اعتمادسازی هم ایجاد کنند. استفاده از چنین داستانهایی بهصورت پارتهای هفتگی میتواند علاقه کاربران به محتوا، چندبرابر کند.
تحلیل داده ها
ابزارهای گوناگونی وجود دارند که به شما کمک میکنند، کارکرد صفحه، گروه یا کانال خود را بررسی و تحلیل کنید. با بررسی محتوای خود در شبکههای اجتماعی، میتوانید باتوجه به رفتار مخاطبان، برنامهریزی و تصمیمگیری کنید. با این روش میتوانید پستها و محتواهایی را که تعامل بالاتری را بهدنبال دارند، بیشتر کنید.
برقراری ارتباط با دیگر برند ها
همکاری با برندها و همکاران دیگر، همواره موجب پیشرفت و جذب مخاطب خواهد شد. بهتر است این تعامل و همکاری با برندهایی صورت بگیرد که درنظر افراد دارای پسزمینه مثبت هستند. درحقیقت وقتی یک برند جدید، شما را تبلیغ و حمایت میکند، شما درحال گسترش کسبوکار خود هستید. حتی میتوان با این افراد، کارگاهها و وبینارهای مشترک برگزار کرد و با همافزایی، اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطب قرار بدهید.
نتیجه گیری
افزایش تعامل در شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین موضوعات در زمینه پیشرفت کسبوکار در فضای مجازی است. راهکارهای زیادی برای افزایش تعامل مخاطب در شبکههای اجتماعی وجود دارد و در این مقاله به ۱۰ مورد از مهمترینهای آن اشاره شد. داشتن محتوای جذاب، برگزاری پرسش وپاسخ، استفاده از هشتگ، برگزاری مسابقه، انتشار محتوای کاربر و… از مهمترین راهکارهای پیشرفت در شبکههای اجتماعی است.